Przedszkole Montessori

We wrześniu 2017 roku otworzyliśmy Przedszkole Montessori Bona Ventura w nowo wybudowanym budynku Szkoły Montessori przy ulicy Broniewskiego 19 w Szczecinie. Serdecznie zapraszamy.

tel. 575 730 840

Wizja i Misja

Naszą misją jest nowoczesna edukacja, która poprzez zindywidualizowane nauczanie odpowiada na potrzeby dziecka i przygotowuje je do życia w XXI wieku.

Wizja: wrażliwi na potrzeby dziecka, w ramach zajęć w szkole podstawowej, zachwycamy je fascynującym światem nauki, w którym malec będzie mógł stać się samodzielnym odkrywcą. W indywidualnej pracy z dzieckiem dbamy o jego rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny i duchowy, zgodnie z pedagogiką dr Marii Montessori, tak aby potrafiło kochać i szanować siebie, innych ludzi oraz świat.

Żłobek i przedszkole

Etapy rekrutacji dzieci:

  1. Zgłoszenie przez rodziców dziecka poprzez formularz naboru Przyjmujemy dzieci od 1 roku życia.
  2. Spotkanie rekrutacyjne dla rodziców i dzieci – organizowane przez szkołę
  3. Posiedzenie komisji rekrutacyjnej
  4. Podanie wyników (indywidualnie pocztą internetową)

Ramowy plan dnia

Pytania i Odpowiedzi

Kiedy warto rozpocząć edukację swojego dziecka?

Od urodzenia. Rodzic powinien być świadomy, że najwcześniejsze lata to najchłonniejszy okres życia dziecka. Najbardziej dynamiczne zmiany zachodzą w wieku od 0-6 lat. Jest to jedyny okres życia człowieka, w którym jest on gotowy rozwinąć zupełnie nową umiejętność bez wysiłku. Na przykład bieganie. Małe dziecko może biegać cały dzień, bez zmęczenia, tak długo jak na to ma ochotę i dopóki dobrze nie opanuje tej umiejętności. Wyobraźmy sobie, co by było, gdyby uczyć się umiejętności biegania w wieku np. 40 czy 60 lat. Ile wysiłku by nas to kosztowało. Dlatego uczymy się biegać jako małe dzieci. Większość procesów bazowych, czyli budujących podstawy różnych umiejętności, zamyka się w wieku 6-7 lat, a potem już tylko korzystamy z tego, czego się nauczyliśmy we wczesnym dzieciństwie i to rozwijamy. Dziecko do 12 roku życia uczy się zasad życia społecznego i rozwija umiejętności komunikacji z innymi.

W jaki sposób zmysły pomagają dziecku poznawać świat?

Świat poznajemy przede wszystkim przez zmysły. Smak, węch, zapach, dotyk, słuch - ich rozwój jest możliwy tylko we wczesnym dzieciństwie. Dlatego istotne jest to, aby otoczenie, w którym przebywa dziecko, było dostosowane do używania przez nie zmysłów. Wówczas rozwój jest kompletny. Dziecko trzymając w ręku kawałek drewna może poczuć jego zapach, dotknąć struktury, sprawdzić jego ciężar, uderzać nim, aby usłyszeć odgłos jaki wydaje, może też chcieć go spróbować. Zatem zarówno w domu jaki w żłobku czy przedszkolu, ważne jest aby stworzyć dziecku najlepsze otoczenie, które będzie stymulowało jego rozwój. Musi ono spełniać pewne warunki. Należy dobrze przemyśleć to, do czego dziecko może mieć dostęp, chodzi przecież o względy bezpieczeństwa. Następnie dostosować wysokość mebli, półek, szafek, tak aby dziecko miało swobodny dostęp do swoich rzeczy, różnych przedmiotów do zabawy, książeczek, ubrań. Powinno móc samodzielnie po to sięgnąć.

Nie mówimy tu nic o zabawkach?

Tak, ponieważ powinniśmy dobrze zrozumieć, że dziecko potrzebuje czegoś więcej niż zabawek. Ono naśladuje rodziców, dlatego musi używać prawdziwych, nie fikcyjnych przedmiotów do zabawy. Dzieci lubią przelewać, segregować, przesypywać, dopasowywać, składać i rozkładać, przewlekać, układać, używać pincety do drobnych przedmiotów (ta czynność jest potrzebna w nauce pisania i stanowi alternatywę do ćwiczenia tradycyjnych szlaczków). Powinniśmy zatem stworzyć takie otoczenie, aby mogło to robić. W domu najlepsze są kuchnia, łazienka i pokój dziecka. W tych pomieszczeniach (odpowiednio dostosowanych) dziecko może przekładać garnki, układać miseczki, przelewać wodę do naczynek, składać serwetki, przesypywać ziarna. W palcówkach Montessori każda z tych "domowych zabawek" ma swoich reprezentantów w postaci pomocy rozwojowych, które są kompletnymi zestawami. Do przelewania służy zestaw składający się z tacy, dwóch dzbanuszków dostosowanych do wieku dziecka, ściereczki. Zestaw do nauki mycia rąk zawiera tacę miskę, mydełko, dzbanek z wodą, ręcznik do wytarcia rąk i ściereczkę do wytarcia wody. Do nauki zapinania jest przygotowane 12 ramek, np. z suwakiem, rzepami, guzikami, zatrzaskami, haftkami oraz do nauki sznurowania łyżew i butów.

Co powinien zrobić rodzic mając na uwadze ten wczesny etap rozwoju dziecka?

Ważne jest, aby rodzic jak najwcześniej zdobył umiejętności i wiedzę dotyczącą rozwoju dziecka, przyjaznej komunikacji, umiejętności stawiania granic oraz uświadomił sobie na co nie ma w nim zgody, a co może negocjować. Rodzic powinien przygotować się do tego, jak nauczyć swoje dziecko samodzielności. Nasze placówki oferują spotkania, warsztaty, dają możliwość obserwacji dziecka podczas zajęć, aby ułatwić rodzicom zrozumienie potrzeb dziecka i poznanie go lepiej. To pomaga ćwiczyć tą niełatwą przecież "sztukę rodzicielską", w której niewątpliwie należy się doskonalić.

Jak uczyć dziecko samodzielności?

Usamodzielnianie się dziecka to pozwalanie mu na popełnianie błędów, poczekanie aż samo spróbuje ponownie, zanim przyjdziemy mu z pomocą. Buduje to w nim w sposób znaczący poczucie własnej wartości. Nasze placówki to rozumieją i uwzględniają ten fakt w całym procesie wczesnego rozwoju dziecka. W kontekście uczenia samodzielności zasada jest prosta i zawsze niezmienna, obojętnie w jakim wieku jest dziecko: najpierw pokazujemy dziecku jak coś robić, potem przez pewien czas towarzyszymy mu w zdobywaniu tej umiejętności, pozwalamy na popełnianie błędów, nie krytykując i nie pouczając. I gdy dziecko nabędzie daną umiejętność, przestajemy go wyręczać i uznajemy, że jest to czynność, którą będzie wykonywało samodzielnie. Taka współpraca jest nie tylko skuteczna, ale buduje też zaufanie i silne więzi miedzy dzieckiem a rodzicem/nauczycielem.

Jeżeli dziecko jest tak wspierane w swoim wczesnym rozwoju, to jakie kompetencje będzie posiadało później?

Będzie otwarte, ciekawe świata, rządne wiedzy, nie będzie bało się popełniać błędów, będzie chętnie wchodziło w różne nowe działania. Na pewno nie będzie się nudziło, ponieważ będzie potrafiło zorganizować sobie czas, bez potrzeby korzystania z tableta, komputera czy telewizji. Poza tym będzie umiało mówić o swoich uczuciach i emocjach, będzie miało umiejętność rozwiązywania konfliktów i budowania przyjaźni.